Mediavaardig is een platform voor het toepassen van mediavaardigheid en mediawijsheid binnen het basisonderwijs. We gaan op zoek naar tools om lescontent op een leuke en slimme manier uit te breiden om zo het toepassen van mediawijze middellen en technologiën toegankelijker te maken.
Mediavaardigheid
Met media omgaan veronderstelt ook technische en instrumentele competentie. Mediavaardigheid houdt in dat kinderen een aantal elementaire technische principes begrijpen en dat ze eenvoudige technische handelingen kunnen uitvoeren. Kinderen moeten efficiënt, zorgzaam en veilig kunnen omgaan met de beschikbare media. Ze moeten allerlei apparaten, zoals computers, camera’s, tablets, enz. vlot kunnen bedienen.
Leeftijd | Doel | Activiteit | Concordantie |
2,5-12 | Onder begeleiding experimenteren met de bediening van mediamiddelen uit de eigen omgeving en leefwereld | ||
5-8 | ICT-basisvaardigheden ontwikkelen voor het bedienen van mediamiddelen waaronder: swipen, muisvaardigheden, toestel aan- en afzetten, selecteren, openen en sluiten van applicaties, venster minimaliseren, maximaliseren en sluiten … | ||
6-12 | Het toetsenbord exploreren Zich aan- en afmelden | ||
8-12 | Inhoud en/of bestanden delen Onder begeleiding bestanden beheren door: mappen en bestanden aan te maken, een naam te geven, te ordenen, te verplaatsen en te verwijderen Klaviervaardigheden ontwikkelen waaronder: toetsenbord hanteren Openen, bewaren, hernoemen en sluiten van bestanden Bestanden afdrukken Wisselen tussen geopende applicaties Navigeren in een applicatie Een afbeelding invoegen Openen, bewaren, hernoemen en sluiten van bestanden Selecteren, knippen, kopiëren, plakken en wissen. | Ontwikkelingsdoelen Kleuteronderwijs LO OD 1.28 LO OD 1.29 Eindtermen Lager onderwijs LO ET 1.26 LO ET 1.27 MV ET 5.3 ICT ET 2 ICT ET 3 ICT ET 4 ICT ET 5 ICT ET 6 ICT ET 7 ICT ET 8 | |
10-12 | Zelfstandig bestanden beheren door: mappen en bestanden aan te maken, een naam te geven, te ordenen, te verplaatsen en te verwijderen Een tekst efficiënt opmaken met oog voor: kleur, lettergrootte, vet, cursief, opsommingsteken, uitlijning … Een tabel invoegen Een presentatietoepassing kiezen - een eenvoudige presentatie ontwerpen, opmaken en presenteren |
MEva2: Digitale audiovisuele vaardigheden ontwikkelen
Leerdoelen per leeftijdsgroep
MEva1: Technische en instrumentele computervaardigheden ontwikkelen
Leeftijd | Doel | Activiteit | Concordantie |
2,5 - 8 | Audiovisuele mediamiddelen waarnemen en er zich over verwonderen | Ontwikkelingsdoelen Kleuteronderwijs | |
4-12 | Experimenteren met audiovisuele mediamiddelen en hun mogelijkheden bij het afspelen en opnemen van mediacontent - eenvoudige audiovisuele mediamiddelen hanteren om op te nemen, te bewerken, te monteren en af te spelen. | MV OD 5.3 | |
8-12 | Op een eenvoudige wijze foto’s bewerken door de grootte te wijzigen, het formaat bij te snijden, de kleurtoon te veranderen, … | Eindtermen Lager onderwijs | |
10-12 | Doelgericht inzetten van de audiovisuele bouwstenen Experimenteren met fotobewerking, bijvoorbeeld een speciaal effect (tekst, filter, vormen … ) toevoegen Experimenteren met video - en geluidsbewerking bijvoorbeeld met eenvoudige apps video en geluid manipuleren, stopmotion filmpjes maken … | MV ET 5.3 ICT ET 2 ICT ET 3 ICT ET 4 ICT ET 5 ICT ET 6 ICT ET 7 ICT ET 8 |
MEva3: Digitale informatievaardigheden ontwikkelen
Leeftijd | Doel | Activiteit | Concordantie |
4-12 | Navigeren en zoeken binnen een digitale toepassing waaronder voor leerlingen bestemde webpagina's, educatieve software … | Ontwikkelingsdoelen Kleuteronderwijs | |
6-12 | Navigeren en zoeken binnen een website | WT OD 1.3 | |
8-12 | Een website-adres (URL) invoeren - in een voor hen bestemde omgeving (op het internet zoeken) via een zoekrobot en daarbij aangepaste en/of zelfgekozen zoektermen gebruiken - kritisch waarderen van URL's | Eindtermen Lager onderwijs | |
10-12 | Een geschikte applicatie selecteren en gebruiken voor het zoeken van de gewenste informatie -favoriete websites bewaren. | MM ET 5.1 ICT ET 2 ICT ET 3 ICT ET 4 ICT ET 6 |
MEva4: Digitale communicatievaardigheden ontwikkelen
Leeftijd | Doel | Activiteit | Concordantie |
2,5 - 12 | Onder begeleiding kennismaken en experimenteren met digitale mediamiddelen om met anderen te communiceren | Eindtermen Lager onderwijs | |
6-12 | Geschikte mediamiddelen selecteren en gebruiken om met anderen te communiceren - daarbij selecteren uit voor hen bestemde en beschikbare mediamiddelen Digitale contactgegevens beheren door toevoegen, aanpassen, bewaren en verwijderen | NE ET 5.2 ICT ET 2 ICT ET 3 ICT ET 4 ICT ET 6 ICT ET 7 ICT ET 8 |
Beknopte leerlijn mediavaardigheid
Leeftijd | Doel |
Kleuters 5 jarigen | Basisvaardigheden ICT aanleren 1. linker muisknop (1x klikken – 2x klikken) 2. slepen |
GRAAD 1 | 1. toetsenbord: enter, spatie, back-space, delete |
GRAAD 2 | 1. toetsenbord: enter, shift, spatie,back-space, leestekens, delete, speciale tekens (@) 4. Soorten software: Windows OS, browser, programma) 5. Documenten beheren (mappen, documenten, delen) 15. Presentatie maken in Powerpoint 16. Slim Communiceren |
GRAAD 3 | 1. WORD-tekstverwerking 2. Presentatietoepassingen: Canva, Prezi, Powerpoint 4. Figuur invoegen en opmaken 5. Tabs gebruiken 6. Tabellen maken 7. Symbolen invoegen 8. Randen en arcering 9. Reclame en fake news 10.Internet veiligheid (computervirus, phishing, spam, cookies) 11. Internet veiligheid (cyberpesten,sexting) 12. Slim communiceren |
(+32) 0477 51 32 56
Copyright © All Rights Reserved
Mediawijsheid presentabeler en toegankelijker maken. Hoe bekomen we continuïteit?